header

De siste dagene inn mot ritt kan det være lurt å begynne å forberede kroppen litt. I utgangspunktet bør du ha et fornuftig og optimalt kosthold, men ikke alle har det, og selv om du spiser riktig kan du hjelpe kroppen noe på vei. Du vil ha et stort behov for karbohydrater underveis i løpet, og disse lagrene kan man fylle på i forkant. Alt med måte selvfølgelig, men de siste par dagene er det lov å spise mer pasta, ris og poteter og mindre grønnsaker og fiber. Proteiner må du ha hver dag men mange foretrekker de litt mer lettere variantene som kyllingkjøtt og fisk.

Væskeinntaket og væskebalansen må du ha i orden før start. Det anbefales at man drikker 2-2,5 liter vann hver dag. Til daglig kan dette være vanskelig å få til men inn mot løpet bør du ha dette i tankene og sørge for å drikke nok rent vann hver dag.

Du må ikke noe mer på do om du har et høyt inntak av væske, du har bare bedre forutsetninger for at energiomsetningen i cellene dine skal fungere optimalt. De som får store problemer med et høyt væskeinntak er de som finner ut at dette er viktig på fredag ettermiddag.

Er du plaget med kramper er væskebalansen avgjørende. Det er ikke sikkert du slipper helt unna krampene om du drikker mer, men forutsetningene er bedre.

Været er avgjørende for hvor mye væske du kommer til å trenge på veien. Varmt vær = større væsketap. Sammen med væsken taper man også salter og mineraler. Er det veldig varmt vil man kanskje ha behov for å tilføre noe av dette. De fleste sportsdrikker inneholder noe mineraler. Vann vil ha en tendens til å passere rett gjennom magen og ved å tilsette noe karbohydrater og eventuelt salter/mineraler vil opptaket fra magesekken bedres.

For å øke karbohydrat inntaket de siste dagene før løpet anbefales det å spise normalt men øk andelen karbohydrater litt og reduser noe på grønnsaker. Det er et godt alternativ å legge til et måltid ekstra pr dag de siste dagene, for eksempel som havregrøt på kvelden. Pleier du å spise frukt og grønnsaker til mellommåltider kan du de siste dagene bytte ut dette med mer karbohydratrik snacks som muslibarer, rosiner, fiken, bananer ol De ekstra karbohydratene kan også drikkes til vanlige måltider (saft, juice, sportsdrikke)

Team Spinn Sandefjord

team spinn 2016

Tren med oss

Foto: Kurt Andre Høyessen

I Sandefjord inviteres alle til å være med på Team Spinn Sandefjord sine treninger. Ta kontakt via spinnsandefjord@spinn.no for mer informasjon

buss